Webbutiken Hampapartiet Apotek säkerställer att konsumentens rättigheter respekteras. Konsumenten kan inte avstå från de rättigheter som tillkommer denne enligt lagen om konsumenträttigheter. Avtalsvillkor som är mindre fördelaktiga för konsumenten än bestämmelserna i lagen om konsumenträttigheter är ogiltiga och dessa lagbestämmelser ska tillämpas i deras ställe. Följaktligen syftar inte bestämmelserna i dessa allmänna villkor till att utesluta eller begränsa de rättigheter som konsumenten kan ha enligt tvingande lagbestämmelser, och eventuella tveksamheter ska tolkas till förmån för konsumenten. Vid motsättningar mellan bestämmelserna i dessa allmänna villkor och ovan nämnda lagar, ska de senare ha företräde och tillämpas.
Innehållsförteckning:
- Allmänna bestämmelser
- Elektroniska tjänster i webbutiken
- Villkor för att ingå ett försäljningsavtal
- Betalningsvillkor för produkten
- Kostnader, leveranssätt och leveranstid för produkten
- Garanti, klagomål och returer
- Klagomålsförfaranden och utomrättsliga lösningar samt tillgång till dessa förfaranden
- Ångerrätt
- Bestämmelser om företagare
- Slutbestämmelser
1. Allmänna bestämmelsera
1.1. Webbutiken Hampapartiet Apotek, tillgänglig på webbplatsen https://hampapartiet.se/apotek/, drivs av Hampapartiet Apotek.
1.2. Dessa allmänna villkor riktar sig till både konsumenter och företag som använder webbutiken (med undantag för punkt 9 i de allmänna villkoren, som enbart riktar sig till företagare).
1.3. Säljaren är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas i webbutiken i enlighet med bestämmelserna i dessa allmänna villkor. Personuppgifter behandlas för de ändamål, i den omfattning och på de grunder som anges i integritetspolicyn, publicerad på webbutikens webbplats. Integritetspolicyn innehåller framför allt regler för hur personuppgifter behandlas av den personuppgiftsansvarige i webbutiken, inklusive grunderna, ändamålen och omfattningen av behandlingen av personuppgifter och de berörda personernas rättigheter, samt information om användningen av cookies och analysverktyg i webbutiken. Användningen av webbutiken, inklusive köp, är frivillig. På samma sätt är det frivilligt för kunden att tillhandahålla personuppgifter när denne använder webbutiken, med undantag för de fall som anges i integritetspolicyn (ingående av avtal och säljarens rättsliga skyldigheter).
2. Elektroniska tjänster i webbutiken
2.1. Följande elektroniska tjänster finns tillgängliga i webbutiken: Konto, Beställningsformulär.
2.1.1. Konto – användning av kontot är möjligt efter att kunden har genomfört tre på varandra följande steg: fyllt i registreringsformuläret, klickat på knappen ”Skapa konto” och bekräftat kontoskapandet genom att klicka på bekräftelselänken som automatiskt skickas till den angivna e-postadressen. I registreringsformuläret måste kunden ange följande information: namn och efternamn/företagsnamn, adress (gata, husnummer/lägenhetsnummer, postnummer, stad, land), och lösenord. För icke-konsumentkunder krävs även företagsnamn och momsregistreringsnummer.
2.1.2. Den elektroniska tjänsten Konto tillhandahålls kostnadsfritt under obestämd tid. Kunden kan när som helst och utan att ange skäl radera kontot (säga upp kontot) genom att skicka en lämplig begäran till tjänsteleverantören.
2.1.3. Beställningsformulär – användning av beställningsformuläret börjar när kunden lägger till den första produkten i den elektroniska varukorgen i webbutiken. Beställningen genomförs när kunden har följt två på varandra följande steg: fyllt i beställningsformuläret och klickat på knappen ”BESTÄLL OCH BETALA” på webbutikens sida.
2.1.4. Den elektroniska tjänsten Beställningsformulär tillhandahålls kostnadsfritt och är engångsbruk, och upphör när beställningen är genomförd eller när kunden slutar göra beställningen via beställningsformuläret.
2.2. Tekniska krav för att kunna använda tjänsterna som erbjuds av tjänsteleverantören:
- En dator, bärbar dator eller annan multimedieenhet med internetåtkomst.
- Tillgång till e-post.
- En webbläsare: Mozilla Firefox version 11.0 eller senare, Internet Explorer version 7.0 eller senare, Opera version 7.0 eller senare, Google Chrome version 12.0.0 eller senare.
- Rekommenderad minsta skärmupplösning: 1024×768.
- Aktivering av möjligheten att spara cookies och stödja JavaScript i webbläsaren.
2.3. Kunden är skyldig att använda webbutiken i enlighet med lag och god sed, och att respektera tjänsteleverantörens och tredje parts personliga rättigheter samt upphovsrätt och immateriella rättigheter. Kunden är skyldig att tillhandahålla sanningsenliga uppgifter. Det är förbjudet för kunden att tillhandahålla innehåll av olaglig natur.
2.4. Klagomålsförfarande:
2.4.1. Klagomål relaterade till tillhandahållandet av elektroniska tjänster av tjänsteleverantören och andra klagomål relaterade till webbutikens drift (med undantag för produktklagomål, som anges i punkterna 6 och 7 i dessa villkor) kan lämnas in av kunden.
2.4.2. Det rekommenderas att kunden i klagomålets beskrivning anger:
2.4.2.1. Information och omständigheter om föremålet för klagomålet, särskilt typen och tidpunkten för oegentligheten;
2.4.2.2. Kundens krav;
2.4.2.3. Kontaktuppgifter för den klagande – detta kommer att underlätta och påskynda hanteringen av klagomålet av tjänsteleverantören. Ovanstående krav är endast rekommendationer och påverkar inte effektiviteten av klagomål som lämnas in utan att följa den beskrivningen.
2.4.3. Tjänsteleverantören ska svara på klagomålet utan onödigt dröjsmål, senast inom 14 kalenderdagar från det datum klagomålet lämnades in.
3. Villkor för att ingå ett försäljningsavtal
3.1. Ett försäljningsavtal mellan kunden och säljaren ingås när kunden gör en beställning med hjälp av beställningsformuläret i webbutiken enligt punkt 2.1.3 i dessa villkor.
3.2. Produktpriset som visas på webbutikens webbplats anges i svenska kronor och inkluderar skatter. Kunden informeras om det totala priset, inklusive skatter, för den produkt som omfattas av beställningen samt leveranskostnader (inklusive transport-, leverans- och posttjänster) och eventuella andra kostnader, och när dessa kostnader inte kan fastställas, om skyldigheten att betala dem, på webbutikens sidor vid beställningstillfället, inklusive vid det tillfälle när kunden uttrycker sin avsikt att binda sig genom försäljningsavtalet.
3.3. Förfarande för att ingå ett försäljningsavtal i webbutiken via beställningsformuläret:
3.3.1. Ett försäljningsavtal mellan kunden och säljaren ingås när kunden gör en beställning i webbutiken enligt punkt 2.1.3 i dessa villkor.
3.3.2. Efter att beställningen har gjorts bekräftar säljaren omedelbart mottagandet och accepterar samtidigt beställningen för genomförande. Bekräftelse av mottagandet av beställningen och dess godkännande för genomförande sker genom att säljaren skickar ett e-postmeddelande till kunden på den e-postadress som angetts vid beställningen, och detta e-postmeddelande innehåller minst säljarens uttalanden om mottagandet av beställningen, dess godkännande för genomförande och en bekräftelse på att försäljningsavtalet har ingåtts. Försäljningsavtalet mellan kunden och säljaren ingås när kunden tar emot ovan nämnda e-postmeddelande.
3.4. Kontraktets innehåll sparas, skyddas och tillhandahålls kunden genom att dessa villkor görs tillgängliga på webbutikens webbplats samt genom att e-postmeddelandet som nämns i punkt 3.3.2 skickas till kunden.
3.5. Försäljningsavtalets innehåll sparas dessutom i säljarens IT-system för webbutiken.
4. Betalningsvillkor för produkten
4.1. Säljaren tillhandahåller följande betalningssätt:
4.1.1. Betalning via banköverföring till säljarens bankkonto;
4.1.2. Elektronisk betalning via online-betalningstjänster;
4.1.3. Betalning med kreditkort.
4.2. Kunden är skyldig att betala det slutliga priset inom 7 kalenderdagar från det datum då försäljningsavtalet ingicks.
5. Kostnader, leveransvillkor och leveranstid för produkten
5.1. Leverans av produkten är möjlig inom Sverige.
5.2. Leveransen av produkten till kunden är avgiftsbelagd, om inte annat anges i försäljningsavtalet. Leveranskostnader för produkten (inklusive transport-, leverans- och posttjänster) anges för kunden på webbutikens sidor i avsnittet ”Leveransinformation” och under beställningsprocessen, inklusive när kunden uttrycker sin avsikt att ingå försäljningsavtalet.
5.3. Hämtning av produkten av kunden på plats är kostnadsfri.
5.4. Säljaren erbjuder följande leveranssätt eller avhämtningsalternativ för produkten:
5.4.1. Leverans via kurir, leverans via kurir med betalning vid leverans, postleverans eller avhämtning på utlämningsställe.
5.5. Leveranstiden för produkten till kunden är högst 5 arbetsdagar, om inte kortare tid anges i produktbeskrivningen eller under beställningen. För produkter med olika leveranstider gäller den längsta angivna leveranstiden, men den får inte överstiga 5 arbetsdagar. Starttiden för leveransen av produkten till kunden räknas på följande sätt:
5.5.1. Vid val av betalning via banköverföring, elektroniska betalningar eller med kreditkort – från och med den dag då säljarens bankkonto eller avräkningskonto krediteras.
5.5.2. Vid val av betalning vid leverans – från och med dagen då försäljningsavtalet ingås.
5.6. Tiden för tillgänglighet av produkten för avhämtning av kunden – om kunden har valt att hämta produkten personligen, kommer produkten att vara tillgänglig för avhämtning inom högst 4 arbetsdagar, om inte kortare tid anges i produktbeskrivningen eller under beställningen. För produkter med olika tider för tillgänglighet gäller den längsta angivna tiden för tillgänglighet, men den får inte överstiga 4 arbetsdagar. Kunden kommer att informeras om produktens tillgänglighet för avhämtning via ett e-postmeddelande som skickas av säljaren till den e-postadress som angavs vid beställningen. Starttiden för tillgänglighet för avhämtning räknas på följande sätt:
5.6.1. Vid val av betalning via banköverföring, elektroniska betalningar eller med kreditkort – från och med den dag då säljarens bankkonto eller avräkningskonto krediteras.
5.6.2. Vid val av betalning i kontanter vid avhämtning – från och med dagen då försäljningsavtalet ingås.
5.7. Vid beställning av en produkt som är tillfälligt slut i lager (bristande storlek, färg etc.) kommer säljaren att informera köparen om förlängd leveranstid med möjlighet för kunden att avbryta beställningen.
6. Garanti, reklamationer och returer
6.1. Grunden för och omfattningen av säljarens ansvar gentemot kunden vid fysiska eller juridiska defekter på den sålda produkten (lagstadgad garanti) definieras av gällande lag, särskilt i civilbalken (framför allt i artiklarna 556-576 i civilbalken).
6.1.1. Säljaren ger en garanti på 2 år för produkten från och med försäljningsdatumet.
6.2. Säljaren är skyldig att leverera en produkt utan defekter till kunden.
6.3. Kunden kan lämna in en reklamation, exempelvis genom att:
6.3.1. Fyll i reklamationsformuläret på sidan Reklamationer.
6.4. Det rekommenderas att kunden i reklamationen anger följande:
6.4.1. Information och omständigheter om reklamationens föremål, särskilt typ och tidpunkt för defekten;
6.4.2. En begäran om att produkten ska överensstämma med försäljningsavtalet eller en deklaration om prisreduktion eller uppsägning av försäljningsavtalet;
6.4.3. Kontaktuppgifter till den som gör reklamationen – detta kommer att underlätta och påskynda hanteringen av reklamationen av säljaren. Kraven ovan är endast rekommendationer och påverkar inte giltigheten av reklamationer som lämnats in utan dessa beskrivningar.
6.5. Säljaren kommer att besvara kundens reklamation utan dröjsmål, senast inom 14 kalenderdagar från dagen för inlämnandet av reklamationen. Om kunden, som konsument, har begärt utbyte av varan eller att defekten åtgärdas, eller har lämnat in en begäran om prisreduktion med ett angivet belopp, och om säljaren inte svarar på begäran inom 14 kalenderdagar, anses begäran ha accepterats.
6.6. Kunden som använder sina rättigheter enligt den lagstadgade garantin är skyldig att leverera den defekta produkten till den adress som säljaren anger. För konsumentkunder är frakten av produkten på säljarens bekostnad, medan för icke-konsumentkunder är frakten kundens ansvar. Om produktens eller dess installation gör det orimligt svårt att leverera produkten av kunden, är kunden skyldig att göra produkten tillgänglig för säljaren där den befinner sig.
7. Utomrättsliga metoder för att behandla reklamationer och rättsmedel samt regler för tillgång till dessa förfaranden
7.1. Detaljerad information om möjligheterna för konsumenter att använda utomrättsliga metoder för att lösa reklamationer och tvister, samt regler för tillgång till dessa förfaranden, finns på Konsumentverkets webbplats.
7.2. En kontaktpunkt finns också vid Konsumentverkets generaldirektör, vars uppgift är att bland annat hjälpa konsumenter i ärenden som rör utomrättslig lösning av konsumenttvister.
7.3. Konsumenten har följande exempel på möjligheter att använda utomrättsliga metoder för att lösa reklamationer och tvister:
7.3.1. Ansökan om att lösa en tvist genom en permanent konsumentnämnd för skiljedom.
7.3.2. Ansökan om utomrättslig tvistlösning vid den regionala handelsinspektören (mer information finns på inspektörens webbplats, beroende på säljarens verksamhetsplats).
7.3.3. Hjälp från den lokala (kommunala) konsumentombudsmannen eller en social organisation vars syfte är att skydda konsumenter.
7.4. På webbplatsen http://ec.europa.eu/consumers/odr finns en onlineplattform för tvistlösning (ODR-plattformen) tillgänglig, för att lösa tvister mellan konsumenter och företag inom EU. ODR-plattformen är en interaktiv och flerspråkig webbplats som fungerar som en enda kontaktpunkt för konsumenter och företag som söker en utomrättslig lösning på en tvist om avtalsförpliktelser som uppstår vid ett onlineförsäljningsavtal eller tjänster (mer information om plattformen finns på Konsumentverkets webbplats).
8. Ångerrätt
8.1. En konsument som har ingått ett distansavtal kan, inom 14 dagar, ångra avtalet utan att ange något skäl och utan att ådra sig andra kostnader än de som föreskrivs i lag.
8.2. Ångerfristen för avtalet börjar löpa:
8.2.1. För avtal där säljaren överlämnar produkten – från och med den tidpunkt då konsumenten eller en tredje part utsedd av denne, annan än transportören, tar emot produkten.
8.2.2. För avtal som omfattar flera produkter som levereras separat, i omgångar eller i flera delar – från och med den tidpunkt då konsumenten eller en tredje part utsedd av denne, annan än transportören, tar emot den sista produkten, omgången eller delen.
8.2.3. För avtal om regelbunden leverans av produkter under en bestämd tidsperiod – från och med den tidpunkt då konsumenten eller en tredje part utsedd av denne, annan än transportören, tar emot den första produkten.
8.3. Konsumenten kan ångra avtalet genom att informera säljaren om sitt beslut genom en uttrycklig deklaration, exempelvis via brev skickat med post, fax eller e-post.
8.4. För att uppfylla ångerfristen räcker det att konsumenten skickar sitt meddelande om att utöva ångerrätten innan ångerfristen löper ut.
8.5. Vid ångerrätt anses avtalet vara ogiltigt. Om konsumenten har lämnat en ångerrättsdeklaration innan säljaren har accepterat erbjudandet, upphör erbjudandet att vara bindande.
8.6. Säljaren kommer att återbetala alla betalningar som erhållits från konsumenten, inklusive leveranskostnader (förutom extra kostnader som uppstår om konsumenten har valt ett annat leveranssätt än det billigaste standardleveranssättet som säljaren erbjuder), utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då säljaren informerades om konsumentens beslut att ångra avtalet.
8.7. Säljaren kommer att genomföra återbetalningen med samma betalningsmedel som konsumenten använde för den ursprungliga transaktionen, om inte konsumenten uttryckligen har kommit överens om något annat; i vilket fall kommer återbetalningen inte att medföra några kostnader för konsumenten.
8.8. Säljaren kan hålla inne återbetalningen tills denne har mottagit produkten eller tills konsumenten har tillhandahållit bevis för att produkten har skickats, beroende på vilket som inträffar först.
8.9. Konsumenten kommer att skicka tillbaka produkten eller överlämna den till säljaren eller till en person som är bemyndigad av säljaren att ta emot produkten, utan onödigt dröjsmål och i alla fall senast 14 dagar efter att ha informerat säljaren om sitt beslut att ångra avtalet. Fristen är uppfylld om konsumenten skickar tillbaka produkten innan 14-dagarsfristen har löpt ut.
8.10. Konsumenten står för de direkta kostnaderna för att returnera produkten.
8.11. Konsumenten är endast ansvarig för produktens värdeminskning som uppstår till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa produktens natur, egenskaper och funktion.
9. Bestämmelser för företagare
9.1. Denna avdelning av reglerna och bestämmelserna i den gäller endast för kunder och kunder som inte är konsumenter.
9.2. Säljaren har rätt att dra sig ur ett försäljningsavtal som ingåtts med en kund som inte är konsument inom 14 kalenderdagar från dagen för avtalets ingående. Att dra sig ur försäljningsavtalet i detta fall kan ske utan att ange skäl och ger inte upphov till några anspråk gentemot säljaren från kunden som inte är konsument.
9.3. För kunder som inte är konsumenter kan säljaren begränsa tillgängliga betalningsmetoder och kräva förskottsbetalning, oavsett betalningsmetod som valts av kunden och huruvida försäljningsavtalet har ingåtts eller inte.
9.4. Vid överlämnandet av produkten till transportören övergår fördelar och bördor avseende varan samt risken för förlust eller skada på produkten till kunden som inte är konsument. Säljaren är inte ansvarig för förlust eller skada av produkten efter att den överlämnats till transportören och inte heller för förseningar vid leveransen.
9.5. Om produkten skickas till kunden via transportör är kunden som inte är konsument skyldig att undersöka sändningen i tid och på det sätt som är brukligt för sådana sändningar. Om kunden upptäcker att produkten har gått förlorad eller skadats under transporten, måste kunden vidta alla åtgärder som krävs för att fastställa transportörens ansvar.
9.6. I enlighet med artikel 558 § 1 i civillagen är säljarens ansvar enligt lagstadgad garanti gentemot kunder som inte är konsumenter uteslutet.
9.7. För kunder som inte är konsumenter kan tjänsteleverantören säga upp avtalet för elektroniska tjänster med omedelbar verkan och utan att ange skäl genom att skicka ett meddelande till kunden.
9.8. Tjänsteleverantörens/säljarens ansvar gentemot en kund som inte är konsument, vare sig det gäller avtalsbrott, civilrättsliga krav eller annan rättslig grund, är begränsat – både för enskilda anspråk och för alla anspråk sammanlagt – till det belopp som betalats och leveranskostnader enligt försäljningsavtalet, men inte mer än 10 000 svenska kronor. Tjänsteleverantören/säljaren ansvarar endast gentemot kunden som inte är konsument för typiska, förutsägbara skador vid tidpunkten för avtalets ingående och ansvarar inte för förlorad vinst gentemot kunden som inte är konsument.
10. Slutbestämmelser
10.1. Avtal som ingås via webbutiken ingås på svenska.
10.2. Ändring av reglerna:
10.2.1. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att ändra reglerna av viktiga skäl, såsom: ändringar i lagstiftningen; ändringar i betalnings- och leveransmetoder – i den mån dessa förändringar påverkar genomförandet av bestämmelserna i dessa villkor.
10.2.2. Vid ingående av avtal av kontinuerlig karaktär baserat på dessa villkor (t.ex. leverans av elektroniska tjänster – konto) är kunden bunden av de ändrade reglerna om kraven i artiklarna 384 och 384[1] i civillagen är uppfyllda, det vill säga att kunden har informerats om ändringarna på ett korrekt sätt och inte har sagt upp avtalet inom 14 kalenderdagar från det datum ändringarna meddelades. Vid ändring av reglerna kommer tjänsteleverantören att publicera den konsoliderade texten på webbutikens webbplats och även skicka ett meddelande till den e-postadress som kunden tillhandahållit.
10.2.3. Vid ingående av avtal av annan karaktär än kontinuerlig baserat på dessa villkor (t.ex. försäljningsavtal) påverkar ändringar av reglerna inte de rättigheter som kunder/konsumenter har förvärvat före ikraftträdandet av reglerändringarna, särskilt påverkar reglerändringar inte beställningar som redan gjorts eller pågår, samt försäljningsavtal som redan ingåtts, genomförts eller fullgjorts.
10.3. I frågor som inte omfattas av dessa regler gäller de allmänna bestämmelserna i svensk lag, särskilt: civillagen; lagen om elektroniska tjänster; för försäljningsavtal ingångna med konsumenter – konsumentköplagen och annan tillämplig lagstiftning.